Olifanten - Reisverslag uit Polonnaruwa, Sri Lanka van Saskia Snijders Blok - WaarBenJij.nu Olifanten - Reisverslag uit Polonnaruwa, Sri Lanka van Saskia Snijders Blok - WaarBenJij.nu

Olifanten

Blijf op de hoogte en volg Saskia

01 Oktober 2015 | Sri Lanka, Polonnaruwa

Sigiriya/Dambulla
Polonnaruwa.
Vandaag de tweede hoofdstad van Sri Lanka bezocht en met name de oude koningsstad met zijn fraaie tempels en uitgesneden boeddhabeelden in marmer.
We waren met zijn 6 en de rest had geen zin. Een klein busje stond klaar voor ons om 8.00. De reis duurde 1,5 uur en we hadden een stop bij een mooi Boeddha beeld bij een meer en daarna bij een riviertje waar veel varanen zaten. Beide waren leuk om te doen maar vooral ook om even de benen te strekken want het busje was wel krap.
Bij de oude koningsstad gingen we eerst naar het museum waar Sammy de geschiedenis ging uitleggen en liet zien hoe de gebouwen er vroeger uitzagen. Niet te lang en niet te kort was zijn uitleg en daarna het grote terrein op.
Het was bloedheet en heel vochtig benauwd, geen goed teken vond Sammy voor de middag, het zou weleens kunnen gaan regenen.
Op het terrein zijn overblijfselen van een monniken klooster, tempels, zelfs een hindoe tempel aan de buitenkant en daarin een boeddhabeeld. Eigenlijk bijna niet mogelijk. Ook grote stuba,s en natuurlijk het paleis van de koning, nog een apart voor de koningin en een onderkomen voor de harem van de koning. Als laatste zagen we 5 standbeelden uit de rotsen gebouwde beelden van Boeddha.
Tijdens het wandelen zagen we nu ook grijze apen die echt als mensen doodstil op een muurtje zaten zodat wij dus veel foto's konden nemen. Het stikt van de apen, we zien ze overal los lopen. Nog even wat gedronken met elkaar, er waren drie kraampjes en van Sammy moesten we ons verspreiden zodat de drie kraampjes allemaal mensen hadden en konden wij ook wat kopen en opeten/drinken en kregen zij omzet.
Na dit bezoek binnen we naar een lokale familie die voor ons zouden koken. Heel afgelegen was daar een huisje waar 3 kleine huisjes van leem en een dak van palmbladeren was gemaakt en in een van die open huisjes hebben we gegeten. Vader en moeder koken en de meisjes kwamen met rieten kommen met een bananen blad er op en daarop legde je je eten. Gelukkig kregen wij bestek terwijl Sammy weer met zijn handen at. Heerlijk was het eten. We keken trouwens uit op de rijstvelden maar die zijn volgroeid en leeggehaald al dus zit het vol met onkruid. Na het eten zo rond 2 uur zijn we gaan rijden naar de andere om dan weer met de hele groep naar de jeepsafari te gaan. De lucht werd hoe langer hoe donkerde en ja hoor in de bus begon het te hozen. Niet te geloven toch?
We reden op een weg tussen de bossen en daar konden olifanten lopen of oversteken. Staat ineens de buschauffeur op de rem zien we olifanten aan de overkant in het gras staan eten. Wel 4 met een kleintje tussen hun in. Geweldig, gelijk foto's maken maar ja door een raam met regen lukt dat niet zo. Uitstappen is verboden dus gelukkig konden we een raampje open schuiven en heb ik aan de ene kant foto's gemaakt en Paul naar de andere kant want er bleken nog 11 aan de andere kant te staan. Auto's rijden langs, toeteren en staan soms stil maar de olifanten verblikte of verbloosde niet en aten rustig door en ineens staken ze over. Alle auto's stonden stil want een olifant steek gewoon over en kijkt niet op of om. Geweldig was het, we waren helemaal opgewonden ervan. Want misschien zagen we door de regen geen olifant in het natuurpark, wij hadden ze nu gezien, gewoon op straat langs de kant van de weg, gewoon zeg ik maar ik was helemaal hipper er van zo,n indruk maakt dat. Eigenlijk is het niet uit te leggen als je ineens oog om oog met die beesten staat. Het leek wel of ik droomde.
Toen de olifanten de bosjes inliepen aan de overkant van de weg zijn we doorgereden en bij de andere hebben we ons verhaal verteld. Het regende nog steeds maar toch op naar de jeepsafari. In de jeeps konden 6 personen dus de groep verdeeld in groepjes en wij op weg naar het park. Toen op onverharde wegen met gigantische kuilen en vol met water reden we dieper het park in. De jeeps hotsen van links naar rechts soms was ik bang dat we om vielen zo slecht was de weg. Stonden we ineens heel dicht bij een bull een mannetjes olifant die alleen leeft. Weer foto's genomen. Het regende nog steeds maar we hadden het dak weggeschoven zodat je ook kon staan in het busje om betere foto's te nemen. Op de grote open plek zouden ze wel komen en inderdaad. We rijden de plek op staan daar 80 olifanten, eten gras en donderjagen wat met elkaar en vooral de kleintjes zijn erg leuk om ze te zien rennen en dan weer naar mama. Geweldig was het en ondanks het weer hebben we heel lang gekeken. We hebben heel veel foto's gemaakt. Er kwam zelf nog een kleine kudde aan vanuit het bos naar de grote kudde om ook bij elkaar te zijn. Ze nemen elke avond een bad in het meer en eten dan het gras daar tot ze weer weg gaan. Rond 5 uur is gewoon de beste tijd.
Natuurlijk waren we drijfnat van de regen maar koud was het niet. Dezelfde weg weer terug naar de uitgang genomen en het alleenstaande mannetje ook nog even gezien en de bus gepakt naar het hotel. Ondertussen flink nagepraat over de olifanten.
Om 17.45 waren we in het hotel en hebben onze natte spullen uit getrokken en heerlijk warm gedoucht want helemaal fris voelde we ons niet. Koud is het niet in de regen.
Het was een lange dag maar wel een met een dikke ster.

• 01 Oktober 2015 - 15:09

Carina:

Super gaaf zeg wat jullie allemaal mee maken!!! Liam is jaloers. Die wil ook olifanten kijken met opa en oma.

• 01 Oktober 2015 - 16:12

Irma:

Wat indrukwekkend Sas en Paul. Erg leuk om de verslagen weer te lezen. Geniet er nog maar lekker van.

• 01 Oktober 2015 - 19:43

Iris:

Wat een avonturen! Jullie maken een hoop mee zo te lezen... Wij zouden het ook leuk vinden om jullie eens op de foto te zien :-)

Liefs, Jesse, Kasper, Lars, Chris, Iris