Theepluksters aan het werk - Reisverslag uit Bandarawela, Sri Lanka van Saskia Snijders Blok - WaarBenJij.nu Theepluksters aan het werk - Reisverslag uit Bandarawela, Sri Lanka van Saskia Snijders Blok - WaarBenJij.nu

Theepluksters aan het werk

Blijf op de hoogte en volg Saskia

06 Oktober 2015 | Sri Lanka, Bandarawela

Bandarawela/ Tissamarama.
We kunnen echt merken dat we nog in het noorden zitten hoog in de bergen want het is kouder hier waardoor hier ook hele andere bomen groeien. We zitten nu in het natte gedeelte van Sri Lanka en dat maakt echt wel 15 Gr uit. Hierdoor groeit de thee plantjes erg goed en zijn ze mooi groen.
Vanmorgen om half 9 met de bus vertrokken naar een thee plantage, een half uurtje rijden van het hotel af, om daar de theepluksters aan het werk te zien. Het regende jammer genoeg dus met paraplu op de bus uit en over een modderpad naar de plek gelopen waar ze werkten. Het gaat heel rap dit plukken en hun zak hangt aan hun hoofd over de rug. We zijn nog een stukje naar boven gelopen om echt heel dicht bij ze te staan. Wij gleden bijna uit op het pad vanwege de modder maar zij lopen met blote voeten te werken terwijl het weer lekker was maar niet te. Het was 19 Gr. Ze beginnen om 08.00 en om 10.00 komen ze naar beneden om hun zak te laten wegen. Dit hebben we zien gebeuren en meestal zit er 5/6 kilo in. Dan te bedenken dat ze 18 kilo per dag moeten plukken, kan je wel,nagaan dat ze tot ongeveer 17.00 werken. Ze wegen hun zak, dit wordt gedaan door de opzichter en iedere vrouw heeft een boekje bij haar waarin het gewicht genoteerd wordt en dan kletsen ze even en poseren voor een foto, pakken een nieuwe zak en lopen weer naar boven voor de volgende 2 uur. Iets eten of drinken doen ze niet. Nu zijn deze pluksters niet zwaar qua gewicht en niet groot, ze komen bij mij tot de schouder. Het is echt wel afzien dit werk en ging vaak van moeder over naar de dochter want mannen doen dit niet maar dochters willen het niet meer doen en gaan weg om andere banen te zoeken of te gaan studeren. Onderwijs is hier gratis tot na de universiteit maar de kleding, boeken en kamer huur moet je wel zelf betalen en dat is niet weggelegd voor de arme bevolking. Terug naar de pluksters, we zijn verder gelopen en gelukkig werd het droog en gelijk wat warmer voor ons gevoel maar weer zie je de kinderen met mutsen op lopen. Ook daar kwamen de pluksters naar beneden om hun zakker te laten wegen. Daar waren ook mannen en die hadden zakken bij zich waar mest in zat en die strooien ze tussen de theeplanter. Hun handen zagen helemaal grauw van de mest. Vies werkje leek ons.
Toen het dorpje bezocht, eerst de KDV waar de kleintjes zijn tot hun 4 de jaar want dan moeten ze naar school. Er stonden geen bedjes in de groep maar hangmatten hingen in een klein kamertje en daar lagen de kleintjes te slapen. In de andere kamer waren een aantal kinderen aan het spelen met 2 leidsters, deze hebben een diploma voor verzorging kinderen. De kinderen vonden het leuk en hebben gezongen en wij hebben voor ze gezongen. Toen weer verder gegaan en zagen we een kameleon op een tak zitten met een oranje kop. Schitterend en hij bleef zitten om te poseren leek wel. Langzaam werd zijn kleur groen en toen zijn we verder gelopen en hebben nog een huisje gezien van de pluksters. Het zijn 3 kleine vertrekken waar in dit geval man, vrouw, dochtertje, zus moeder van vrouw en oma van vrouw woonden. Bedenk je een beetje de kamer waar nu het speelgoed en een ledikant staat bij ons en dan 3 keer achter elkaar waardoor de middelste dus geen raam heeft. De eerste heeft een deur en de achterste een deur naar achteren waar ook het wc huisje staat. Het huis heeft 2 bedden waar dus iedereen moet slapen. Er staan wat stoelen en er is een kookpit voor 1 pan. We hebben het gezin dat hun huis heeft laten zien wat geld gegeven. In het dorp lopen veel mannen rond. Tja wat die doen vragen we niet meer want Nihal wordt niet vrolijk van de vraag. Wij vinden gewoon dat de mannen weer veel te weinig doen maar dat is niet zo zegt hij maar we zien wat anders. Daarna weer terug gelopen naar de bus en rond 12 uur waren we weer in het hotel.
Paul en ik zijn nog even naar een supermarkt geweest en hebben wat biscuitjes gekocht.
Terug in het hotel de koffers weer ingepakt en klaar gezet voor de deur en met elkaar geluncht toen het ook ineens begon te storten van de regen. Echt het plensde.
Geluncht met elkaar en om 14.00 vertrokken uit het hotel naar de volgende bestemming.
Onderweg nog gestopt om een waterval te fotograferen, en wat een bagger water had deze waterval, mist tussen de bergen gefotografeerd, afscheid genomen van de theeplantages want die verdwijnen gelijk als je over de bergen bent gereden, thee gedronken in een eco logde en we kwamen om 18.00 uur aan in het volgende hotel Chandrika in tissamarama. We kwamen nog 3 stuba,s tegen maar daar zijn we niet meer uitgestapt. Ook kwamen we heel veel fietsers tegen. In deze omgeving wordt veel meer gefietst en de fiets van pa/opa had hier helemaal op zijn plaats geweest, Christian Echt hij had hier thuis gehoord, ze leken er allemaal op.
Een prachtige kamer hebben we nu met een hoekbad en aparte douche. Het lijken echt een gezins woningen en daar zitten 4 kamers in verdeeld. 2 beneden en 2 boven. Wij zitten boven en dat is oke. Oja het weer is hier weer 34 Gr dus beduidend warmer en benauwder. Wat een verschil in temperatuur in dit land. We stapten uit ergens halverwege en toen voelde het al heel anders aan. Volgens zeggen zitten we nu in het droge gedeelte van het land met weer palmbomen en bananenbomen, rijstvelden en drogere vlakten en olifanten en apen weer.