Dambulla, Matale en Kandy - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Saskia Snijders Blok - WaarBenJij.nu Dambulla, Matale en Kandy - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Saskia Snijders Blok - WaarBenJij.nu

Dambulla, Matale en Kandy

Blijf op de hoogte en volg Saskia

03 Oktober 2015 | Sri Lanka, Kandy

Dambulla/Matale/ Kandy
Nog even over gisteravond. Rond 18.00 gaan we meestal naar de bar om nog wat te drinken voor het eten en dan druppelen we allemaal binnen voor we met zijn allen aan tafel gaan. We werden overvallen door beestjes echt zo vies. Ze vielen uit de lucht zo op je haren, armen en broek. Het leken net volgezogen teken en andere kleiner kevertjes. Ik zei al tegen Paul, we mogen ons voor de deur wel uitkleden anders hebben we ze zo binnen en in de koffer. Op een gegeven moment ben ik opgestaan en op een donker plekje gaan staan, daar was het rustig, zonder beestjes. In onze slaapkamer hebben we daar geen last van. Als we de tuin in kijken, zien we een kleine vijver en daar leven schildpadden, ze liggen op de rand lekker in de zon.
We konden vanavond slang proeven, dat gaat me te ver.
Oja Paul en ik zijn nog even een stukje wezen wandelen rond 17.00 en hebben bij een hout winkeltje waar de man een olifant aan het maken was van hout nog iets moois gekocht, een boek dat eigenlijk een kistje is met geheime vakjes. Mooi uitgesneden.
Wat verder gewandeld kwamen we een man tegen die vroeg of hij mocht uitleggen wat hij voor werk deed. Hij was een fijn koper smid en liet ons zien hoe hij op een koper stukje een olifant tekende dmv zachtjes slaan met een hamer op een pen. Zo fijntjes en toen wilde hij weten hoe ik heette en heeft hij dat er boven geschreven. Netjes afgewerkt en mooi gemaakt en nu kan ik het als hangertje gebruiken, wilde hij niets voor hebben. Tja toen voelde we ons toch wat verplicht om wat te kopen bij hem en hebben we een soort pillen doosje gekocht. Het is mooi gemaakt en ach als je ziet hoe hij werkt en hoe zijn werkplaats er uit ziet dan gun je zo iemand wat.

Op naar vandaag, om half 9 vertrokken naar de rotstempels van Dambulla. Boeddha tempels uitgehouden uit de rotsen. Eerst loop je een groot plein op en daar kan je een ineens grote gouden Boeddha zien en daarna 440 treden omhoog klimmen. Langs de trappen zagen we weer veel apen en nu ook cactussen. Mensen nemen lelies mee naar boven voor de altaars bij de tempels maar vaak pakken de apen die af en maken ze stuk of eten ze op. Als je rustig langs ze loopt is er niets aan de hand. Voor de ingang natuurlijk schoenen uit en ik had een hemdje aan en had mijn omslagdoek meegenomen om om te slaan maar dat was wel heet. Zelfs de stoepranden waren heet voor je voeten maar goed dat we vroeg waren. Er zijn 4 verschillende tempels en nr 3 is eigenlijk nr 1 van de koning die in dit gebied bij de monniken verborgen heeft gewoond en geholpen is door de monniken. Als dank heeft de koning deze tempels voor de monniken laten maken. Was heel interessant om dit zo te zien.
Toen zijn we doorgereden naar Matale, met een weg die nogal slingerde omdat we een berg overmoesten. Ja want zelfs in Sri Lanka hebben ze echte bergen. In Matale hebben we een specerijen tuin bezocht, heel interessant en heerlijk rook het daar. De tuin was mooi aangelegd en aangezien de planten hoog waren liepen we ook wat beschut want de zon is weer heerlijk warm.
We hebben daar ook geluncht en moesten toen nog 2 uur met de bus naar Kandy want daar zitten we nu in een hotel, Trilanka genaamd. We werden in de stad afgezet want we wilden allemaal nog even winkelen, wat een drukte en herrie, iedereen toetert constant maar dat is eigenlijk heel de vakantie al zo. Veel mensen liepen ook over straat, de vrouwen veel in sarongs, toch blijft dit mooi om te zien. Paul en ik zijn naar de markt gewandeld, die lag wat onder de grond, allemaal kleine winkeltjes maar overal kwamen ze gelijk op je af met de vraag of je iets wilde kopen. Echt daar werden we niet goed van, ze liepen zelfs mee om te vragen wat we wilden kopen want dan brachten ze ons daar wel heen. We hadden een uur, die was lang zat. Terug naar het punt waar we de bus uit gestapt waren want daar wachtte Sammy op ons. We zouden naar een culturele voorstelling gaan van de Kandy dansers. Om 17.00 begon het tot 18.00. Het zijn traditionele dansen, ach ze deden hun best en het was wel aardig maar 1 uurtje was genoeg. En toen we naar buiten liepen regende het weer. Gelukkig hadden we paraplu,s mee genomen want het had de hele middag er al dreigend uit gezien. Via achteraf weggetjes en in het pikkedonker zijn we naar het hotel gelopen waar de koffers al op onze kamer stonden. Eindelijk douchen, we hadden zo gezweet dat alles aan ons vastplakte wat kleren betreft. Om half 8 zaten we aan tafel en ik heb heerlijk gegeten vooral de toetjes zijn zo lekkerrrrrrrrrrrr en dikmakend!
In de eetzaal liepen 4 mannen muziek te maken en te zingen natuurlijk ook aan onze tafel, we hebben gezellig met elkaar meegezongen.
Na het eten nog even de WiFi code opgehaald en gekeken op de telefoon of iemand had geapt of gemaild. Ja hoor een hele lange mail van Thijmen zo dat was even gezellig. We waren te moe om de iPad te halen en te antwoorden. Morgen weer een drukke dag dus op tijd naar bed en gaan typen.