Colombo bezoeken - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Saskia Snijders Blok - WaarBenJij.nu Colombo bezoeken - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Saskia Snijders Blok - WaarBenJij.nu

Colombo bezoeken

Blijf op de hoogte en volg Saskia

27 September 2015 | Sri Lanka, Colombo

Colombo.
Het is vandaag een speciale dag voor de Sri Lankan. Namelijk als het volle maan is in het weekend is de zondag een feestdag en dat is het dus vandaag. Iedereen is dan vrij en er mag geen alcohol gedronken worden.
We gaan naar Colombo, een stadstour maken, kerken en overdekte markt bezoeken en vrije tijd om te winkelen. Colombo ligt 30 kilometer zuidelijker dan Negombo dus een busrit over de tol weg. Langs groene velden met palmbomen en allerlei struiken en kleine huisjes waar de was over het prikkeldraad hangt, zonder knijpers, rondom het huis. Gisteren hebben we vrouwen de was zien doen bij de rivier en ik moet zeggen, het ziet er niet echt fris uit. We zien mooie kolonie huizen van vroeger van de Portugezen, Nederlanders en Engelsen en de mindere klasse met echt postzegelhuisjes zo klein. We zien ook overvolle christelijke kerken waar de mensen gewoon buiten zitten omdat binnen geen plaats is en ze toch de mis mee willen maken. De kinderen zitten allemaal op de zondagsschool want als je deze goed doorlopen hebt, krijg je een diploma en een betere baan!!
In Colombo aangekomen begon het te regenen en niet even maar echt een fikse lange bui die het hele programma in de war liet lopen. Door de regen naar een Hindoestaanse tempel, heel veel kleuren en mannen en vrouwen als beeld en de kop van een olifant met slurf als belangrijk beeld. Er was een dienst bezig met monotoon gezang en het is een mannen wereld. Het zag er wat armoedig uit in een heel armoedige wijk. Wel de schoenen gelijk uit zodra je de tempel in wilt. Toen naar de markt en vandaar uit zouden we door het centrum naar een Nederlandse hervormde kerk lopen. Dus niet hè, bij de markt hebben we 10 minuten gewacht vanwege de regen en het onweer en toch maar naar de markt gelopen in de regen met paraplu. Ik liep tot mijn enkels in de regen echt zo apart, bloedheet dus regenwater ook warm en vies natuurlijk want de tuk tuks rijden overal om je heen en die zijn niet bepaald schoon. De markt had allerlei fruit en groente en kleding maar omdat het al uitliep mochten we niet naar de kledingmarkt, balen want dat hadden we allemaal graag gedaan. De markt was wel overdekt dus dat scheelde. Niet door de stad gelopen maar terug naar de bus kwam nog wel een optocht voorbij, net als de flowerpower van vroeger, met de bus sightseeing gedaan en uitstappen om foto's te nemen. Af en toe met regen druppels. Als laatste, na de hervormde kerk die oud en onverzorgd eruit zag een boeddhistische tempel bezocht. Die was rustig en daar lopen mannen en vrouwen helemaal in het wit vriendelijk groetend rond. Toen naar de kust en in een hele luxe wijk gaan eten in een oud ziekenhuis. Dat was ook wel gaaf. Laag bouw en zalen omgebouwd tot kleine eettentjes. Daarna met de bus naar dutch canal gereden waar de groep, wij niet, een boottochten gingen maken om flora en vogels te bekijken. Wij zijn met een taxi via de kustweg, langs de haven en visafslag naar het hotel terug gereden en hebben daar heerlijk gezwommen, mocht nog steeds niet in de zee dus daar pootje baden.
Heel veel Sri Lankan mensen zwemmen met kleren aan en wandelen dan met de natte kleren aan terug naar huis. Niet alleen kinderen maar mannen en vrouwen ook.
Je ziet hier ook een aantal vrouwen helemaal in het zwart met alleen de ogen vrij lopen Natuurlijk als toerist ook de nodige Chinesen. Het hotel is beduidend drukker geworden. Vannacht nog hier en morgen verder het land in rijden naar de oude eerste hoofdstad van Sri Lanka: Anuradhapura.

• 27 September 2015 - 21:12

Carina: